SZCZEGÓŁY ZGŁOSZONEGO ZADANIA DO MARSZAŁKOWSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO
| Numer ID: | 19 |
| Tytuł zadania: | ,,Smacznie najedzony, zdrowy i odporny” |
| Zasięg zadania: | Subregionalny - subregion obejmujący powiaty: kluczborski, namysłowski, oleski (od 70 000 do 150 000 zł) |
| Powiat i Gmina: | ( powiat kluczborski ) - Kluczbork, ( powiat oleski ) - Dobrodzień, ( powiat oleski ) - Olesno, ( powiat oleski ) - Zębowice |
| Charakter zadania: | prozdrowotny |
| Opis zadania: | ,,Smacznie najedzony, zdrowy i odporny” To projekt skierowany do dzieci w wieku 7-10 lat, ich rodziców, intendetnów, kucharzy szkolnych i innych osób odpowiedzialnych za żywienie dzieci, w tym cateringów. Celem projektu jest zapobieganie nadwadze i otyłości u dzieci, ochrona przed chorobami cywilizacyjnymi oraz wzmacnianie odporności na infekcje. Będzie się to odbywać poprzez zwiększenie świadomości co do roli, jaką pełni zdrowe żywienie w zakresie szeroko pojętego zdrowia oraz pomoc w zmianie nawyków żywieniowych na zdrowsze podczas warsztatów kulinarno-edukacyjnych. Projekt zakłada organizację 4 warsztatów kulinarnych tematycznych oraz zakup blenderów dla szkół, by umożliwić dzieciom częste spożywanie zdrowych koktajli. Po każdym warsztacie zostaną przekazane materiały edukacyjne, które będą podsumowaniem zajęć. Materiały będą zawierały część dla dzieci, jak i dla rodziców. Dla intendentów, kucharzy i cateringów jest przewidziane szkolenie z zakresu prawidłowego żywienia dzieci i podpowiedzi, jak włączyć większą ilość ryb oraz roślin strączkowych do jadłospisu dzieci. Z raportu Światowej Organizacji zdrowia wynika, że 32% polskich dzieci w wieku 7-9 lat boryka się z nadwagą i otyłością. Stawia to niestety Polskę w pierwszej dziesiątce badanych krajów w Europie. Co najgorsze, dzieci w Polsce tyją najszybciej, pomimo tego, że inne kraje mają więcej otyłych dzieci, to tendencja do tycia największa jest właśnie w Polsce. Otyłość to nie jedynie problem estetyczny- jest to choroba, która jest wpisana na listę Międzynarodowej Klasyfikacji chorób (ICD-10) i należy ją leczyć. Stanowi ona zagrożenie dla zdrowia, gdyż otyłość przyczynia się do rozwoju m.in. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2, chorób sercowo-naczyniowych czy insulinooporności, a to może prowadzić do skrócenia życia, jak i do pogorszenia jakości życia. Podczas projektu mieszkańcy zyskają wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania w kontekście utrzymania zdrowia, zwiększenia odporności na infekcje oraz utrzymania prawidłowej masy ciała. Zdobędą również umiętności przygotowania prostych i odżywczych potraw, które składają się głównie z łatwo dostępnych składników i są ekonomiczne w przygotowaniu, tak, aby każdy mógł sobie na nie pozwolić. Zaś szkolenia dla intendentów, kucharzy i innych osób zajmujących się żywieniem dzieci pozwoli na przekazanie wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia dzieci, która zaowocuje również na przyszłość- osoby przeszkolone będą mogły wykorzystać zdobytą wiedzę na kolejne lata przygotowywania posiłków dla dzieci. Mogą również wykorzystać tę wiedzę w każdym miejscu, w którym będą pracować, co jest działaniem prozdrowotnym na szeroką skalę. Region zyska więcej zdrowych i świadomych żywieniowo osób, które będą w stanie same w dużym stopniu zadbać o swoje zdrowie,co przyczyni się do zmniejszenia kosztów związanych ze świadczeniami zdrowotnymi. Najskuteczniejszym sposobem zwalczania otyłości jest zmiana nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej. Dzieci potrzebują globalnego działania w tym kierunku- zarówno w domu, jak i w szkole, gdzie spędzają znaczną część swojego życia. Potrzebne jest częste obcowanie ze zdrową kuchnią i spożywanie zdrowych, odżywczych posiłków w smacznym wydaniu. Bo to właśnie przez doświadczanie i powtarzanie budują sie nawyki. Trzeba zbudować kulturę spożywania prostych, odżywczych i smacznych dań wraz z superfoods, których w Polsce mamy sporo. Pełnowartościowe, odżywcze posiłki to podstawa profilaktyki nadwagi i otyłości, jak również chorób z nimi związanych, w tym nadciśnienie, cukrzyca typu II czy insulinooproność. Dzieci zjadają głównie to,co zostanie im podane przez dorosłych, dlatego bardzo ważne jest włączenie do projektu również rodziców i osoby, które są odpowiedzialne za przygotowywanie posiłków dla dzieci. Projekt składa się z warszatów kulinarnych wraz z edukacją żywieniową- najwięcej dzieci, jak i dorośli zapamiętują i uczą się właśnie w praktyce- dlatego ważnym elementem jest połączenie teorii i praktyki. Warsztaty kulinarne dla dzieci polegają na pokazaniu jak przygotować pełnowartościowe i odżywcze drugie śniadanie oraz przekąski czy koktajle i jak wspierć swoją odporność poprzez odpowiednie odżywianie, przekazać należy również, jak prawidłowo komponować posiłek, jakie grupy produktów powinny się w nim znaleźć. Ważne jest również przekazanie, na co zwracać uwagę podczas zakupów czy wyborze przekąsek w sklepie- by zbudować świadomość, jak wybierać mądrze. Przekazać porównanie- co młody człowiek zyska, a co straci wybierając niezdrową przekąskę czy odżywczy posiłek. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby przekazać młodemu pokoleniu i ich rodzicom, jak wpleść żywność rekreacyjną typu słodycze czy słone przekąski, fast food do swojego żywienia, by szkodziły jak najmniej naszemu zdrowiu. Projekt zakłada organizację 4 warszatów kulinarnych tematycznych: 1. ,,Zdrowa śniadaniówka- co zamiast kanapki z szynką i serem czy nutellą?”, 2. ,,Odporność na talerzu”, 3. ,,Koktajl ma moc witalną” 4. ,,Zdrowe letnie przekąski”, podczas których dzieci będą przygotowywać tematyczne potrawy. Na każdym warsztacie będą przygotowywane dania w różnych formatach: jako pokrojone składniki np. W sałatce/ tortilli, jako zmiksowane na sucho w postaci tzw. Kulek mocy oraz zmiksowane w postci koktajlu, tak, by pkazać dzieciom różne formy podania. Warsztaty będą odbywać się dla maksymalnie 30 osób jednocześnie, czyli mniej więcej jedna klasa. Grupa 30 osób będzie podzielona na podgrupy ok 5-osobowe i każda z podgrup będzie przygotowywać inną potrawę, a na końcu odbędzie się współna degustacja, tak, by każda osoba mogła spróbowac dań w róznym wydaniu. Po każdym warsztacie zostaną przekazane materiały edukacyjne, które będą podsumowaniem zajęć- będą one zawierać informacje typu zasady komponowania posiłku, szybkie i proste przepisy na dania, które były przygotowane podczas warsztatu i nie tylko, porady i ciekawostki dietetyczne. Materiały edukacyjne będą zawierały cżęść dla dzieci, jak i rodziców, by mogli jak najlepiej wspierać budowanie zdrowych nawyków żywieniowych u swoich dzieci. Można napisać e-mail do firm produkujących słodycze o dobrym składzie, czy chcą wesprzeć ten projekt i przekazać jakieś swoje wyroby dla dzieci, by mogły poznać te produkty. Wskazówki do warszatów kulinarmych dla dzieci: - awokado musi byc dojrzałe i często trzeba je kupić już 1,5 tygodnai przed spożyciem -ilość dań przygotowywanych podczas warszatów zależy od tego, jak liczna jest klasa/ grupa uczestnicząca w warsztatach Najważniejsze informacje do przekazania podczas warszatów i w materiałach dla dzieci i rodziców: - jak komponować posiłki, źródła składników takich jak: białko, tłuszcz, węglowodany proste i złożone, witaminy, składniki mineralne, błonnik, roślinne związki biologicznie aktywne itp., ile wody należy dotarczyć organizmowi w ciągu dnia - objaśnić talerz zdrowia - wskazać, które sklepowe słodycze mają lepszy skład, np. Batoniki na bazie bakalii, batoniki zbożowe z małą ilością cukru - wskazówki dla rodziców, jak wplatać warzywa do diety dzieci: stopniowo, najważniejsze, by rodzic pokazywał, że sam je spożywa, nie zmuszać, nie zachęcać zbyt mocno, jedynie otaczać dzieci zdrowymi produktami i daniami i zachwycać się nimi przy dzieciach, podawać warzywa w różnch formach: to samo warzywo, a w różnych formach może być inaczej tolerowane, dlatego warto podawać raz zupę buraczaną, a raz zrobić koktajl z burakiem, podawać znane i lubine warzywa/ dania z nowymi warzywami/ daniami. Nie mówić dzieciom, że warzywa są zdrowe, tylko, że są pyszne ;). Warto wprowadzić zasady spozywania słodyczy, np. Jeden dzień w tygodniu spożywać słodycze sklepowe, a pozostałe dni jeść owoce czy domowe, odżywcze słodkie potrawy, np. Deser z nasion chia, domowy serek owocowy, przed wyjściem z domu zjeść chociaż małe śniadanie, bo dzieci w szkole często nie zjadają śniadania, przygotowć dziecku śniadanie do szkoły, a nie słodkie bułki itp, - co obniża odporność: nadmiar cukru w diecie, brak błonnika, brak odpowiedniej mikroflory, co niszczy mikrobiom itp - ile cukru na dzień jest bezpieczne dla dziecka, ile to jest w przeliczeniu na popolarne przekąski dla dzieci - proste i szybkie przepisy na drugie śniadanie, zupy, placuszki z płatków owsianych, koktajle, - jak przemycic strączki, np. Zupa pomidorowa z soczewicą i ryżem, pasta do pieczywa -jakich produktów nie podawać dzieciom, m.in. Mleko UHT, płatki kukurydziane, - zasady zdrowego żywienia i komponowania posiłku, opis grup żywnościowych, role poszczególnych składników pokarmowych, podstaw prawnych, na których odbywa się żywienie dzieci, proste fit przepisy dla dzieci- lody/ z awokado, owsianki, naleśniki, placuszki, domowy twarożek/ jogurt, domowe nuggetsy, omlety, zupa pomidorowa z soczewicą- do czego jeszcze wykorzystać soczewicę- pasta do kanapek? Po co zjadamy posiłki, jaka dieta najzdrowsza- DASH, śródziemnomorska, jak jeść żywność rekreacyjną, by szkodziła jak najmniej? Jakiego mleka nie spożywać- UHT, biała mąka, polskie superfoods, pizza z kalafior, podpowiedzi na zdrowe słodycze w sklepie- dobra kaloria, czytanie etykiet, przepisy dla dzieci na warszaty laminowanie Wraz z oprawą graficzną jak najwięcej informacji przekazanych przez infografiki, mało tekstu O ostatecznej zawartości treści w materiałach decyduje dietetyk przygotowujący materiały do realizacji zadania. Przygotowywane potrawy podczas warsztatów- propozycje 1.,,Zdrowa śniadaniówka- co zamiast kanapki z szynką i serem czy nutellą?” Tortilla pełnoziatnista z serkiem kanapkowym/ pastą warzywną + tuńczyk w sosie własnym, mozzarella jako źródło białka+ warzywa typu słupki papryki/ogórka, spaghetti z marchewki zrobione obieraczką do warzyw, kiełki, szczypiorek itp. Mus/ budyń z kaszy jaglanej z owocami i twarogiem oraz orzechami Koktajl na bazie kefiru/ jogurtu naturalnego z płatkami owsianymi, orzechami/ wiórkami kokosowymi, owocami jagodowymi i miodem Cieciorella z owocami- krem czekoladowo- orzechowy na bazie ciecierzycy, do degustaji podana z waflami ryżowymi pełnoziarnistymi i owocami seonowymi Omlet z papryką i mozzarellą w tortilli pełnoziarnistej 2.,,Odporność na talerzu”, Koktajl z imbirem i jarmużem Owsianka z jabłkiem i cynamonem 3.,,Koktajl ma moc witalną” Koktajl szpinak+ pomrańcza+ jabłko+ nasiona chia/ siemię lniane+ przyprawy do smaku Koktajl z burakiem i truskawkami 4.,,Zdrowe letnie przekąski” Lody czekoladowe na bazie awokado Orzeźwiający koktajl owocowy na bazie owoców jagodowych sezonowych Lemoniada jako izotonik Gofry owsiane z domowym twarożkiem waniliowym i owocami jagodowymi Warsztaty kulinarne dla dzieci będzie przeprowadzać dietetyk z wykształceniem wyższym-minimum licencjat, najlepiej z wykszatłceniem gastronomicznym (technikum/ szkoła zawodowa) oraz z doświadczeniem w pracy na kuchni, by w czasie warszatów kierować i podpowiadać dzieciom jak przygotowywać potrawy. Materiały szkoleniowe dla dzieci, rodziców i osób zajmujących się żywieniem dzieci będzie przygotowywać dieteyk z wykszatłceniem wyższym-minimum licencjat, z wykszatłceniem gastronomicznym (technikum/ szkoła zawodowa) oraz z doświadczeniem w pracy na kuchni- zamysł jest taki, aby osoba przygotowująca materiały mogła spojrzeć na to holistycznie i dla każdego podać wartościowe wskazówki. Szczególnie jest to ważne przy materiałach dla osób zajmujących się żywieniem dzieci- jest tutaj potrzebna nie tylko wiedza teoretyczna, ale przede wszystkim praktyczna- jak podać dzieciom potrawy, jak czasami ‘ukryć’ warzywa w daniu, by dzieci chciały to zjeść. Warsztaty kulinarne wraz z edukacją żywieniową intendentów i innych osób odpowiedzialnych za żywienie dzieci również łączą ze sobą teorię i praktykę- przedstawione zostaną podstawy prawne, na których opiera się żywienie dzieci, zasady żywienia określonych grup wiekowych, rola poszczególnych składników odżywczych i ich wpływ na metabolizm dzieci oraz ich zdrowie. Podczas warsztatów kulinarnych osoby odpowiedzialne za żywienie dzieci będą miały okazję same przygotować lub pobróbować dań przygotowanych przez profesjonalego kucharza, który ma doświadczenie w przygotowywaniu potraw dla dzieci. Kucharz prowadzący warsztaty musi stosować w swojej praktyce gotowanie potraw łatwostrawych i używać przypraw naturalnych typu zioła, imbir, kurkumu, cynamon, bez przypraw typu maggi, delikat, które zawieraja wzmacniacze smaku. Zamysł jest taki, aby kucharz ten mógł przekazać osobom szkolonym jak najwięcej wskazówek praktycznych co do nadawania smaku potrawom poprzez użycie naturalnych przyraw i ziół lub ich mieszankami, by zminimalizować używanie wzmacniaczy smaku i cukru w potrwach dla dzieci. Kucharz ten musi również przygotwywać w swej praktyce wiele dań z ryb i roślin strączkowych, by mógł przekazać osobom szkolonym wiele inspiracji i porad, jak w praktyce przemycić więcj ryb i roślin strączkowych do jadłospisu dzieci. Wybór kucharza przeprowadzającego warsztaty będzie dokonywać dietetyk przygotowujący materiały szkoleniowe na podstawie doświadczenia zawodowego kucharza, 7-dniowego jadłospisu ułożonego przez kucharza i na bazie 3 jego receptur na dania z rybami oraz 3 receptur na dania ze strączkami, które mogą byc podane dzieciom. Weryfkacja ta jest potrzebna, by sprawdzić, czy Kucharz prowadzacy używa odpowiednich produktów co do żywienia dzieci. Osoby szkolone będą mogły poznać w praktyce, jak połączyć smaki pożądane przez dzieci wraz z pełnowarościowym posiłkiem, jak go doprawić, by w pełni zaspokoił potrzeby dzieci. Przekazane zostaną materiały edukacyjne, które będą podsumowaniem szkolenia- zasady komponowania posiłku, wskazówki, jak wprowadzić zdrowe i prawidłowe żywienie do jadłospisu dzieci, przepisy na dania ze strączkami oraz rybami, porady i ciekawostki dietetyczne. Materiały te zostaną do dyspozycji szkoły- w razie zmiany załogi w kuchni materiały będą dostępne dla nowych osób. W szkoleniu będą brać udział intendenci, kucharz główny i pomocniczy lub pomoc kuchenna ze szkół biorących udział w projekcie, a szkoły, które nie mają własej kuchni i korzystają z cateringów- osoby z cateringu, które odpowiadają tam za układanie jadłospisu i 2 osoby, które gotują posiłki dla dzieci. Najważniejsze informacje do przekazania podczas wykładów i w materiałach dla intendentów, kucharzy i innych osób zajmujących się żywieniem dzieci: - jakich produktów nie wolno podawać dzieciom, m.in. Margaryna - role poszczególnych składników pokarmowych, które produky są źródłem białka, tłuszczu, węglowodanów prostych i złożonych, witamin, składników mineralych, błonnika, roślinnych związków biologicznie aktywnych -podstawy prawnych, na których odbywa się żywienie dzieci - porównać popularne dania ze stołówki szkolne, np. Ryż z jabłkami, kluski na parze - odnieść to do zasad komponowania posiłku - jak przygotować mięso bez panierki, np. W sosie własnym, roladki duszone O ostatecznej zawartości treści w materiałach decyduje dietetyk przygotowujący materiały do realizacji zadania. Warsztaty kulinarne pobudzają kreatywność do tworzenia nowych potraw oraz motywują do poznawania nowych smaków. Co ważne, rodzic słuchając opowieści dziecka o warsztatach dowiaduje się, które zdrowe potrawy przypadły dziecku do gustu i może je przygotowywać częściej. Rodzic uczy się również zasad komponowania odżywczego i pełnowartościowego posiłku, dzięki czemu może następnie sam tworzyć zdrowe potrawy. W materiałach dla rodziców będą wypisane wskazówki, jak stopniowo, przyjemnie i trwale zmieniać nawyki żywienwe na zdrowsze całej rodziny. Z kolei edukacja żywieniowa intendentów oraz innych osób ospowiedzialanych za żywienie dzieci pozwoli na zwiększenie świadomości na temat znaczenia prawidłowego żywienia dzieci i pokaże jak w praktyce połączyć smaki pożądane przez dzieci ze zdrowymi, odżywczymi posiłkami Udział w projekcie będą brać szkoły z powiatów kluczborskiego i oleskiego: - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów II Brygady Pancernej w Bogacicy, ul. Szkolna 10, 46-243 Bogacica, pow. Kluczborski - Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Dzierżona w Kluczborku, Mickiewicza 10, 46-200 Kluczbork, pow. Kluczborski -Publiczna Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Zębowicach, ul. Oleska 10, 46-048 Zębowice, pow. Oleski - Publiczna Szkoła Podstawowa w Szemrowicach, Wiejska 2, 46-380 Szemrowice, pow. Oleski - Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. księżnej Jadwigi Śląskiej, ul. Wielkie Przedmieście 51, 46-300 Olesno, pow. Oleski Programem zostaną objęci uczniowie z klas I-IV, łącznie ok 900 dzieci. Osoba koordynująca program będzie odpowiedzialna za zebranie zgód od rodziców na udział dzieci w projekcie, na utrwalannie ich wizerunku na różnych nośnikach i udostępnianie ich w różnych mediach oraz oświadczeń o ewentualnych uczuleniach/ alergiach pokarmowych dzieci. Osoby zajmujące się żywieniem dzieci szkołach: z każdej szkoły będą to ok 3 osoby: intendent, kucharz główny i kucharz pomocniczy/ pomoc kuchenna. Szkoła w Kluczborku i w Bogacicy nie mają własnych kuchni, dlatego programem zostanie również objęty catering, który dowozi jedzenie dla uczniów, w momencie pisania projektu jest to catering Camelia w Kluczborku. Z cateringu również będą włączone 3 osoby: osoba ustalająca jadłospisy, kucharz przygotowujący posiłki dla dzieci i kucharz pomocniczy/ pomoc kuchenna. Warsztaty kulinarne będzie przeprowadzać dietetyk po studiach wyższych- minimum licencjat, który ma również wykształcenie gastronomiczne. Wykłady dla intendentów, kucharzy i innych osób zajmujących się żywieniem dzieci będzie przeprowadzać dietetyk po studiach wyższych- minimum licencjat, najlepiej, aby miał również wykształcenie gastronomiczne i doświadczenie zawodowe w pracy na kuchni przygotowującej posiłki dla dzieci, aby mógł doradzić ze strony praktycznej, jak połączyć prawidłowe żywienie ze smakami pożądanymi przez dzieci, jak również jak wkomponować większą ilość ryb i roślin strączkowych do jadłospisu dzieci. Osoba o takim wykształceniu i doświadczeniu zna realia pracy na kuchni oraz nastawienie dzieci do posiłków szkolnych, dlatego będzie w stanie podsunąć pomysły i rozwiązania, jak przemycić te produkty niezauważone W pojekcie przewidziany jest zakup blendera kielichowego dla każdej szkoły uczestniczącej w projekcie i przekazanie go na własność każdej szkole przez instytucję realizującą zadanie. Może się to odbyć na zasadzie umowy darowizny lub tym podobnych. Kiedy szkoła będzie posiadać blender kielichowy, umożliwi to przygotowanie koktajli i tym podobnych dań podczas warszatów, jak również będzie motywować do picia koktajli już po zakończeniu projektu. Będzie to wspierać budowanie zdrowych nawyków żywieniowych i budować kulturę spożywania zdrowych posiłków. Dzieci będą miały dostęp do blendera cały czas i w każdej chwili będą mogły sobie przygotować koktajl- czy to z własnych chęci czy pod okiem nauczyciela na dzień zdrowia. Oprócz materiałów edukacyjnych dla każdego ucznia szkoła dostanie 12 przepisów na koktajle- pomysł na każdy miesiąc w roku, które będą zalaminowane i będą stanowiły zestaw z blenderem. Koktajl to najprostszy, najszybszy i najskuteczniejszy sposób na przemycenie większej ilości warzyw i owoców do diety dzieci, jak i dostaczenie witamin, składników minerlnych czy antyoksydantów niezbędnych dla zachowania zdrowia. Blender kielichowy musi mieć moc 1000- 1200W Tryb pulsacyjny, Kielich z miarką, Możliwość mycia w zmywarce, System zabezpieczający przed przypadkowym uruchomieniem, Blender do smoothie Zakupiony sprzęt niezbędny do realizacji warszatów typu deski do krojenia, noże, miski, garnki, sztućce itp. będzie do darmowej dyspozycji mieszakńców regionu w celu przeprowadzania podobnego typu wydarzeń. WYKAZ sprzętu niezbędnego do realizacji warszatów kulinarnych: Deski do krojenia 30szt Nóż Jarzyniak 6szt Obieraczki 6sxt Miski 2-3l x10szt Miska 1l x6szt Płyta grzejna przenośna 1szt Patelnia naleśniki 2sxt Łopatka drewniana 4sxt Trzepaczka 6sxt Tarka 3sxt Czajnik Przedłużacz na 4 gniazda Patelnia głęboka mała x2 i dużax2 Gofrownica o mocy 1300-1600W Sztućce po 30szt łyżka, widelec, nóż, łyżeczka Łopatka prosta do przewracania 2sxt Łopatka do nabierania 2 sst Zestaw łopatek z pędzelkiem, chochlą Nóż japoński do krojenia dla dzieci- mini wersja noża szefa kuchni 6szt Fartuszki białe 30szt Garnek 3l 2sxt Garnek 0.75l 2sxt Sitko 2sxt Miarka 2sxt Durszlak 1sxt Blender ręczny o mocy 1000-1200W, z funkcją ubijania piany i rozdrabniaczem 1 szt HARMONOGRAM DZIAŁAŃ Styczeń-luty 2025r. przygotowanie materiałów merytorycznych przez wykwalifikowanego dietetyka (wyksztalcenie wyższe, minimum licencjat): prezentacje multimedialne oraz drukowane na szkolenia osób odpowiedzialnych za żywienie dzieci, materiały drukowane tematyczne wg planu warsztatów dla uczniów oraz rodziców, gdzie większość informacji będzie podanych w postaci infografik, Połowa lutego 2025r. wydruk materiałów dla uczestników Zakup blenderów kielichowych przez realizatora programu dla każdej szkoły biorącej udział w projekcie. Blender musi mieć moc 1000-1200V, funkcję kruszenia lodu oraz łopatkę z ogranicznikiem umożliwaiającą mieszanie w blenderze podczas pracy urządzenia zakup sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia warsztatów typu, akcesoria kuchenne, ręczniki papierowe, naczynia papierowe i sztućce do degustacji przez instytucję realizującą program Przekazanie blenderów kielichowych przez realizatora programu każdej szkole biorącej udział w projekcie Marzec- czerwiec 2025r. Przeprowadzanie warsztatów w szkołach z częstotliwością 1 warsztat/ miesiąc, ok 1,5-2h na warsztat tematyczny na klasę ok 25os - któtka pogadanka z dietetykiem na dany temat, a następnie wykonanie potraw pod okiem dietetyka prowadzącego i nauczyciela, wspólna degustacja potraw, przekazanie materiałów dzieciom- wersja dla dzieci i dla rodziców Szkolenie- wykłady dla osób zajmujących się żywieniem dzieci w podobnych terminach co warsztaty dla dzieci, trwające ok 1,5-2h szkolenie- projekt zakłada 3 wykłady z dietetykiem oraz 1 szkolenie praktyczne z kucharzem, szkolenie teoretyczne odbywac się będzie na terenie danej szkoły, np na koniec dnia w którym będą warsztaty dla dzieci, do ustalenia z dyrektorem szkoły. Szkolenie z kucharzemw miejscu wyznaczonym przez kucharza prowadzącego, dowóz osób biorących udział w projekcie po stronie realizatora programu Zakup produktów spożywczych potrzebnych do realizacji warsztatów odbywa się na bieżąco przed każdym warsztatem przez koordynatora projektu lub dietetyka przerprowadzającego zajęcia- wtedy wynagrodzenie koordynatora trafia na konto dietetyka przeprowadzającego warsztaty Za Dowóz produktów spożywczych i sprzętu niezbęnego do realizacji warsztatów, przygotowanie stanowisk dla dzieci i sprzątanie po kazdej grupie i warsztatach odpowiada koordynator projektu lub dietetetyk przeprowadzający warsztaty- wtedy wynagrodzenie koordynatora trafia na konto dietetyka przeprowadzającego warsztaty Za ustalanie terminów przeprowadzania warsztatów i szkoleń dla personelu odpowiada koordynator projektu lub dietetetyk przeprowadzający warsztaty- wtedy wynagrodzenie koordynatora trafia na konto dietetyka przeprowadzającego warsztaty Szkolenie dla osób z cateringu będzie się odbywać w podobnych terminach co szkolenie dla intendetów, z tym że po ustaleniu dokładnym z szefem tych osób, aby nie kolidowało to zbytnio z wykonywaniem przez nich pracy. Jedno szkolenie z dietetykiem potrwa ok 2h. To szkolenie odbędzie się w miejscu ich pracy. Kwiecień/maj 2025r Szkolenie praktyczne z kucharzem dla osób zajmujących się żywieniem dzieci w terminie odpowiadającym egzaminom ósmoklasisty List poparcia znajduje się w dwóch plikach, gdyż najmowało to zbyt dużo miejsca jak na jeden plik i nie było możliwości przesłać tego mailem. W okienku ,,lista poparcia" można załączyć tylko jeden plik, dlatego drugi plik jest dodany w załącznikach |
| Dostępność dla mieszkańców województwa: |
|
| Zweryfikowany kosztorys zadania: | zł brutto |
| Ocena formalna: | Zadanie uzyskało pozytywną ocenę: TAK |
| Ocena merytoryczna: | POZYTYWNIE ZWERYFIKOWANE - ZADANIE REKOMENDOWANE DO PODDANIA GO POD GŁOSOWANIE |
| Dopuszczenie do głosowania: | DOPUSZCZONE DO GŁOSOWANIA |
Zakres rzeczowy i finansowy zadania
| Podsumowanie - zweryfikowany kosztorys zadania: | zł brutto |